Gastprogrammering
Friday 21 August
Theater // 21:30 // € 5
PLEINCINEMA / CINEMA EN PLEIN AIR: Looking for Apoekoe & Saamaka

Open: 21:30 - 23:00 hrs
Tickets: € 5
Tickets

PLEINCINEMA / CINEMA EN PLEIN AIR
20 t/m 23 augustus 2020

Films over de erfenis van de slavernij in Suriname en Nederland.

In aansluiting op Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ , een theatrale installatie over de Marronse cultuur uit Suriname en het Amsterdams slavernijverleden, door Tolin Erwin Alexander en Berith Danse, organiseert PLEIN THEATER i.s.m. Cineblend een openlucht cinemaweekend rondom deze uiterst actuele thematiek. Op vier opeenvolgende avonden gaan we op zoek naar de erfenis van de slavernij in Suriname en in Nederland, door middel van filmvertoningen en nagesprekken.

Lees meer over dit programma >>

 

Vrijdag 21 augustus:
LOOKING FOR APOEKOE (2010, 13 minuten) en SAAMAKA (1928/2010, 50 minuten) – Karel Doing

LOOKING FOR APOEKOE is een raadselachtig mozaïek van beeld en geluid geïnspireerd door de bosgeest Apoekoe, een levendig, slim figuur die zowel goed als kwaad kan doen.

SAAMAKA is een bewerking van een film uit 1928 over een reis door Suriname en de cultuur van de Marrons. Karel Doing maakte in 2010 een soundtrack voor de film, samengesteld uit reacties van de bevolking en muziek. L.C. Reedijk was een in Suriname woonachtige en werkzame luitenant bij de landmacht en amateurfilmer. Rond 1928 maakte hij de film DJOEKA, het verslag van de tocht naar de binnenlanden. De film toont de gebruiken en gewoonten van Marrons (Saramaccaners), nakomelingen van gevluchte slaven die daar leven.In 2010 reisde Karel Doing terug naar het gebied. Met de kunstenaarsgroep Totomboti uit Pikin Slee bewerkte hij Djoeka. De vertoning van de film maakte veel reacties en verhalen los die zij vastlegden. De muziekgroep Kwai Kwai maakte muziek bij de dans- en muziekscènes. Samen met het commentaar, de geluiden van het dagelijks leven in het dorp en op de rivier ontstond zo een soundtrack. De titel van de film werd omgedoopt tot Saamaka. De tachtig jaar die tussen de beeld- en muziekopnamen ligt, maakt zo van de bewerking een dialoog tussen twee tijden en culturen.