Nieuws // PLEIN THEATER presenteert: Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ van 1 juli t/m 31 juli 2020
Een theatrale installatie over de Marronse cultuur uit Suriname en het Amsterdams slavernijverleden, door Tolin Erwin Alexander en Berith Danse.
PLEIN THEATER is het podium van de wereld om ons heen, een theater aan het Sajetplein in Amsterdam Oost met een actueel programma en een internationale oriëntatie. In de zomer van 2020 zou de Surinaamse theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander als Artist In Resident vanuit het PLEIN THEATER een maand lang werken aan een installatie dat zou staan op het Keti Koti Festival 2020 in het Oosterpark, het Kwaku in het Nelson Mandelapark en het Moengofestival in Suriname.
De Corona maatregelen haalden echter onze plannen in; Onze Artist In Resident kan niet naar Nederland reizen vanuit Ecuador en het Keti Koti Festival, waar jaarlijks met een grote gemeenschap de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, kan helaas geen doorgang vinden.
Als podium van de wereld om ons heen en cultureel theater in Amsterdam Oost vinden wij de herdenking en viering van het Keti Koti in het stadsdeel heel belangrijk, ook in tijden van Covid-19. Amsterdam Oost is een stadsdeel met een directe verbinding met het Nederlands Slavernij verleden, het ligt aan de kust van de voormalige Zuiderzee en het Slavernij Monument staat in oost. Dat zijn geen toevalligheden.
Daarom werkten we samen aan een hedendaagse installatie die wel binnen de restricties van de theaters uitgevoerd kan worden en gepresenteerd aan publiek! Op woensdag 1 juli 2020 openen wij Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶!
Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten)
Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten) is een theatrale installatie over een onbekend deel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons, in de vorm van een coronaproof labyrint in het PLEIN THEATER.
Marrons zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhandelaren onder dwang naar Suriname zijn gebracht, zich bevrijdde en vestigden in de Amazone. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit het Marrons perspectief en hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.
De theatrale installatie wordt op woensdag 1 juli Keti Koti 2020, wanneer de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, geopend in het PLEIN THEATER en is heel de maand juli individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.
Surinaams theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander is door het PLEIN THEATER uitgenodigd als Artist In Resident om in Amsterdam in samenwerking aan de installatie te werken, maar werkt door de corona-omstandigheden als ‘Artist in Quarantaine’ vanuit Ecuador inhoudelijk aan de installatie. Het project is een initiatief van theatermaker, natuurgeneeskundige en directeur van PLEIN THEATER Berith Danse, die al meerdere theatertentoonstellingen maakte vanuit onderzoek naar het Nederlands Slavernijverleden. Andere samenwerkingen zijn onder andere vormgever Bartel Meyburg, video-designer Ramon Coelho en Vereniging Ons Suriname in Amsterdam Oost.
Tickets kunnen alleen online gekocht worden op de gewenste datum en tijd. De route duurt ongeveer 20 minuten en is individueel te bezoeken.
Gedurende de vier weken zijn er ook lezingen en workshops te volgen op zoom met Tolin Erwin Alexander en workshops op het Sajetplein over botanie en medicinale planten door Berith Danse.
“Met Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ willen wij een onbekender deel van de Nederlandse cultuur over het voetlicht brengen, namelijk die van de Marrons. De onterechte onbekendheid en wijze waarop erover gesproken wordt doet vermoeden alsof hun cultuur geen onderdeel zou zijn van de gezamenlijke culturele heritage van Nederland. Het feitelijke tegendeel is namelijk waar. Daar waar andere helden in de ‘vaderlandse geschiedenis’ worden omarmd en genationaliseerd, blijven zij in de schaduw van het collectieve bewustzijn. Nu, in 2020, lijkt het mechanisme hierachter nog steeds niets aan urgentie te hebben verloren!
Juist nu een onderwerp als racisme wereldwijd de aandacht heeft willen wij via de kunst van performance, theater en verbeelding inzichten tonen tot de subtiele werking van racisme, uitsluiting, mainstream denken en het diepgewortelde apartheidshandelen dat eruit voortkomt.” – Berith Danse
Tolin Erwin Alexander © Marja de Vries
Wie zijn de makers?
Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Als ‘Artist In Quarantaine’ werkt Tolin Alexander vanuit Ecuador aan het project.
Berith Danse is naast directeur van PLEIN THEATER ook theatermaker en natuurgeneeskundige. In 2001 deed Berith Danse al een diepgaand onderzoek naar het Nederlands Slavernij verleden in Suriname, Ghana, Senegal, Amsterdam en Zeeland en de culturele bronnen die verwijzen naar het waargebeurde verhaal.
Eerdere theatertentoonstellingen van Berith Danse: Slavernij Moment Nu in Amsterdam (2003), Zeeuws Slavernij Moment in Zeeland (2005), Slavernij Labyrint op het Keti Koti (2008), Amsterdam; De Swarte Bocht in Amsterdam (2013). De Voyage of the Hasten Slowly in Amsterdam (2016) en De Lofzang op de Vrijheid – in Suriname (2018).
Concept en makers: Tolin Erwin Alexander en Berith Danse Vormgeving en concept: Bartel Meyburg Video- design: Ramon Coelho Spelers op video: Ruth Alexander Sotong, Giovanni Smit Voice over: Tolin Erwin Alexander Talking Trees installatie: Bert Barten Rekwisieten: Monique Koster en Richard Neef Filmfragmenten: Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan en Dwight Sergio Samson Theatertechniek: Petyr Veenstra en Gert Scheper Showcontrol: Jeffrey Steenbergen Campagnebeeld en ontwerp: Studio Matusiak PR en Communicatie: Elise Vroonhof In samenwerking met: Vereniging Ons Suriname
Productie: PLEIN THEATER, podium van de wereld om ons heen.
Met dank aan: Fonds voor Oost, Mondriaan Fonds, Dutch Culture, de Nederlandse Ambassade in Suriname, VSB-fonds en Fonds Cultuurparticipatie (Vrije Vloer programma). PLEIN THEATER wordt ondersteund door Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost
Keti Koti en Amsterdam Oost
" Het Keti Koti is niet zomaar een van de vele festivals. Het is een plek waarin met een grote gemeenschap jaarlijks ‘het verhaal’ verwerkt en geleefd wordt. De Keti Koti is niet voor niets in Amsterdam Oost, het belangrijkste monument staat er, maar ook Ons Suriname en vele andere aanwijzingen die behoren tot het Surinaams koloniaal verleden. Oost ligt eigenlijk aan de oorspronkelijke kust van de Zuiderzee. Dit stadsdeel was een belangrijk industrieel gebied aan deze kust, waar de bedrijvigheid van de koloniën, zich naartoe uitbreidde. In de 3 á 4 eeuwen koloniale verbindingen is er bovendien héél veel kennis naar Amsterdam gekomen die maakt dat de stad is zoals het heden ten dage functioneert. Toch zijn we ons daar nog steeds te weinig bewust van. "
TIJDEN & TICKETS >>
Terug naar nieuws overzicht