30-06-2022

In de media // De componist is springlevend, voelt angst en viert feest (NRC)

Aspasia Nasopoulou, componist, artistiek leider Orkest De Ereprijs én curator van Nieuwe Noten Amsterdam in Plein Theater, in de NRC naar aanleiding van de Dag van de Componist (18 juni)
 

Aspasia Nasopoulou, componist & artistiek leider Orkest De Ereprijs

„Toen ik twintig jaar geleden van Athene naar Amsterdam verhuisde, had de Nederlandse muziek een internationale reputatie,’ zegt Aspasia Nasopoulou (49): „Stilistische vrijheid, de ensemblecultuur. Je had in Amsterdam podia als de IJsbreker en het Bethaniënklooster die een grote rol in het muziekleven speelden. Zulke zalen met reguliere programmering voor circa honderd man heb je niet meer. Het muziekleven is verwond door de bezuinigingen.”

Het zorgt voor een ‘gap’ in de uitvoeringsketen, constateert Nasopoulou, waardoor componisten moeilijker de sprong naar grote zalen kunnen maken. Als artistiek leider van Orkest De Ereprijs zette ze daarom de serie Aardlek op, in het CODA Museum in Apeldoorn: een informele setting waar nieuw gecomponeerde muziek en voordrachten over actuele thema’s samenkomen. Zo heeft ze al twaalf componisten een opdracht kunnen verstrekken. En met Fie Schouten startte Nasopoulou tweeëneenhalf jaar geleden de serie Nieuwe Noten in het Amsterdamse Plein Theater, waar musici een vast honorarium verdienen: „Maar de toekomst is onzeker. Ieder jaar moeten we opnieuw subsidie aanvragen.”

„In mijn ervaring kun je als componist geen volledig inkomen verdienen. Mijn inkomen is heel wisselend, vaak is de verdeling met andere inkomsten 50/50. Ik ben ook pianodocent. Educatie en schoolprojecten zijn tevens een speerpunt voor De Ereprijs, dat was een belangrijke reden om in 2021 te solliciteren op de functie van artistiek leider. Het is een enorm verlies als je je toekomstige publiek niet goed opleidt.”

Zelf klaagt Nasopoulou niet: „Ik krijg genoeg kansen als componist. Wat wel lastig is: voor een project dat íetsje meer behelst dan alleen muziek – bijvoorbeeld video of een klein decor – is geen geld. Je moet op zoek naar afzonderlijke fondsen, of je betaalt de videomaker uit je eigen fee.” Een groter probleem is dat het budget van het Fonds Podiumkunsten ontoereikend is om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. „Ik krijg regelmatig te horen: goed plan, maar er is geen geld.”
 

Lees meer in de NRC >>

 

 

Terug naar nieuws overzicht