Concertserie Nieuwe Noten Amsterdam
Zaterdag 22 juni 2019 presenteert het Plein Theater de start van concertserie Nieuwe Noten Amsterdam. In deze serie voor hedendaagse kamermuziek worden werken en ideeën van componisten en denkers gepresenteerd.
Elke maand komen zowel bekende ensembles als ook jonge musici aan het woord. Dit alles in een intieme sfeer, waarbij na afloop ruimte is om in gesprek te gaan met de uitvoerenden. De curatoren en hosts van deze serie zijn componist Aspasia Nasopoulou en basklarinettist Fie Schouten.
www.nieuwenoten-amsterdam.nl
Het openingsconcert op 22 juni 2019, 16:00 weerspiegelt waar de serie voor staat.
Het eerste deel van het concert is de interactieve presentatie door componist Merlijn Twaalfhoven:
Praktisch Heldendom voor ieder van ons, de rol van schoonheid, verbeeldingskracht en spel bij de aanpak van wereldproblemen.
Op 22 juni gaat Merlijn Twaalfhoven op zoek naar een rol voor kunstenaars bij de grote maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Samen met de aanwezigen vraagt hij zich af hoe we nieuwe helden kunnen vinden in deze tijd van klimaatverval, kunstmatige intelligentie en toenemende polarisatie.
Merlijn was te gast in Composer's Treat residency 2019, wat onderdeel is van Cultureland in de locatie Buitenwerkplaats. Het resultaat van deze week deelt hij met het publiek door niet alleen te vertellen, maar ook de aanwezigen een ervaring mee te geven.
In het tweede deel van het concert komt modern klassiek werk èn onlangs gecomponeerde muziek aan bod, uitgevoerd door het succesvolle strijkkwartet Dudok Quartet en een strijktrio met masterstudenten van het Conservatorium van Amsterdam. In dit eerste concert wordt muziek van Nederlandse componisten gepresenteerd, in het komende seizoen gaan we de wereld over.
Merlijn Twaalfhoven met een interactieve presentatie:
Praktisch Heldendom voor ieder van ons
De rol van schoonheid, verbeeldingskracht en spel bij de aanpak van wereldproblemen
Merlijn Twaalfhoven is oprichter van The Turn Club, een samenwerkingsverband van kunstprofessionals en bruggenbouwers die maatschappelijke vraagstukken aanpakken met een kunstenaarsmindset. Hij werkt als componist en ontwerper van muziekprojecten op ongewone locaties, zoals natuurgebieden, vluchtelingenkampen, een zigeunerghetto, de favela van Rio de Janeiro en in huiskamers van Oost Jeruzalem. Hierbij doorbreekt hij bestaande grenzen tussen genres en stijlen en kiest actuele gebeurtenissen als onderwerp. Zo bracht hij schrijvers in Aleppo en Syrische musici in Nederland samen met leden van het Concertgebouw Orkest voor een interactief muziekstuk waarin direct contact met achterblijvers in het bezette Aleppo werd gelegd. Hij schreef Kunst in de Wereld, een pleidooi voor een directe verbintenis tussen kunst de samenleving en ontving een UNESCO award. Met The Turn Club zet hij zich in om vastgeroeste patronen in de samenleving te doorbreken en nieuwe verbintenissen te scheppen tussen kunst en maatschappelijke vraagstukken.
cultureland.nl/composers-treat/
Practical Heroism:
https://www.youtube.com/watch?v=uy76P16dEzY
https://issuu.com/merlijntwaalfhoven/docs/art_in_the_world
Masterstudenten Conservatorium van Amsterdam
Marta Fossas Mallorquí (cb), José Nunes (vla), Pau Sola Masafrets (vlc)
If the river was whisky (2007) - Max Knigge (1984)
Jonge spelers, gecoached door docenten van het Conservatorium van Amsterdam spelen een trio voor altviool, cello en contrabas van de eveneens jonge componist Max Knigge.
Knigge: “Goede muziek is voor mij avontuurlijk, rijk aan variatie en gaat in principe uit van de klank. Zelf probeer ik voor elk ensemble een eigen klank te creëren, waarbij ik graag nauw samenwerk met de uitvoerenden. Een bijkomend gegeven is dat het karakter van de musicus een belangrijk deel van het compositie proces bepaalt, het is ontzettend inspirerend om met bevlogen musici te werken!”
Dudok Quartet Amsterdam
Judith van Driel, Marleen Wester (viool), Marie-Louise de Jong (altviool), David Faber (cello)
Strijkkwartet nr 2 (1968) - György Ligeti (1923-2006))
Strijkkwartet nr 2 (1985) - Tristan Keuris (1946-1996)
Het Dudok Quartet Amsterdam is een van de meest veelzijdige en aansprekende strijkkwartetten van dit moment. Met openhartig en bezield spel delen ze de kern van de muziek met luisteraars over de hele wereld.
"We laten zien én horen dat de muziek die wij spelen niet oud of nieuw is, maar altijd weer muziek van nu. Muziek die gehoord moet worden. Muziek die ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt. Met onze muziek gaan we in dialoog met het publiek, in concertzalen, op scholen, op festivals, en ook online. We durven ons kwetsbaar op te stellen. Daarin ligt onze kracht. We laten ons eigen hart spreken en zo dringen we door tot de essentie van de muziek."
Over de curators van De Nieuwe Noten:
Fie Schouten is klarinettiste met voorliefde voor de lage instrumenten en specialiste in hedendaagse muziek. Zij treedt veelvuldig op als soliste en in ensembleverband. Ze werkt veel samen met componisten, zowel met ervaren en gevierde componisten als ook met jonge componisten die zij wegwijs maakt in de rijkdom die een basklarinet te bieden heeft. Samen met componiste Aspasia Nasopoulou is Fie curator van de concertserie Nieuwe Noten Amsterdam, een ontmoetingsplek voor uitvoerend musici, componisten en publiek. Zij is tevens artistiek leider van het Basklarinet Festijn, dat in het najaar van 2018 zijn derde editie beleefde. Over haar meest recente cd Chambery [met kamermuziek voor basklarinet]: “Wat een fraaie waaier aan kleuren en speeltechnieken wordt hier ontwikkeld met steeds de fantastische Fie Schouten als muzikantesk en uiterst virtuoos middelpunt. Ze toont aan hoe aangenaam eigentijdse muziek kan zijn". Fie Schouten is hoofdvakdocent basklarinet aan het Prins Claus Conservatorium Groningen en is gastdocent aan conservatoria in binnen- en buitenland.
Aspasia Nasopoulou is componist, pianist en docent.
Samen met klarinettiste Fie Schouten is Aspasia curator van de concertserie Nieuwe Noten Amsterdam. Ze is initiator van Composer’s Treat: het 'artist-in-residence' programma voor componisten, sinds 2019 onderdeel van Cultureland. Geïnspireerd door literatuur en mythologie van verschillende culturen weet zij een grote mate van intimiteit te bereiken in haar composities. Door toevoeging van dans, video, animatie, decor en kostuums ontstaan theatrale voorstellingen. Hiervoor zoekt ze directe samenwerking met andere kunstenaars. Haar muziek wordt omschreven als krachtig, poëtisch en expressief, maar ook als toegankelijk, open en transparant: "Nooit pathetisch, plat of voorspelbaar. Niet zweverig of spiritueel, niet emotioneel of aanstellerig. Nooit hetzelfde, maar op den duur toch duidelijk herkenbaar. Allemaal facetjes van haar muzikale ziel die ze met haar tonen openlijk toont" (Nathan Tax, blog Meet the Composer!)
Ze schreef reeds meer dan tachtig composities voor uiteenlopende ensembles en solisten en haar werk wordt regelmatig uitgevoerd in binnen- en buitenland.
Haar werk wordt uitgegeven bij Donemus.